wz
HISTORIE a ČLÁNKY
Menu
(r. 2005)
Takže k historii nejen těchto stránek ale i celého RVHP. Začalo to úplně nenápadně jednoho jarního dopoledne, kdy Macek zavolal Křovákovi (vysvětlím dále) a začal jej bombardovat, ať se s ním zajede podívat na choppera do Zlatých Hor. Křovák se nenechal dlouho pobízet, dojeli tam, motorku zkontrolovali domluvili se s majiteli a Macek se stal hrdým majitelem Jawy 350 Chopper.

No a Mackův miláček se stal , aniž by kdokoliv, cokoliv tušil základním kamenem naší grupy.

Křovák, jenž v té době chtěl rajtování pověsit na hřebík zaváhal a věšení si rozmyslel! A jelikož se mu naskytla možnost koupit motorku novější, vypravil se ji okouknout. Aby v tom nebyl sám zastavil se cestou u mě (Havrana), coby spolužáka a motorkáře na odpočinku, aby jel sním. I když jsem tvrdil, že na motorku nesednu a že u mě je ten hřebík s motorkou definitivní, nechal jsem se neprozíravě ukecat. Dopadlo to tak, jak muselo. Křovák měl novou motorku a já brouka v hlavě. Když se k tomu ještě přidala moje žena a ušili na mně s Křovákem boudu bylo rozhodnuto, a jeho stará osma se stěhovala ke mně. No a když jsem viděl tu žalostnou hromádku tiše jsem vzdychnul a pustil se do toho.

A takhle to začalo. Musím dodat, že Jawa je stroj do všech podmínek a zatím nás nenechaly nikdy ve štychu. Pevně doufám že všem jejich nadšení vydrží. (RAVEN)

(r. 2006)
Další sezonu jsme se rozrostli hodně do okolí, až za humna do Ostravy a na Opavsko.
Začátkem roku přibyl do grupy "Deiv se svou modrou stajlou", stylem, že se nebál otevřít svou hubu, protože předem věděl, že JACK, který má vedle něj garáž, má taky jawku, neváhal a s jeho výrobním kouskem se šel JACKovi pochlubit. Jack samozřejmě byl nadšený, hned to volal Mackovi. Nikdo se nediví, protože motorka, kterou Deiv koupil prakticky za pakatel, byla jako nová. A tak jsme se pomaličku rozrůstali.

S příchodem Deiva se změnila doména webových stránek a i jejich design s funkcemi. Tento krok nepochybně velice napomohl další propagaci jawařů s jawkami a hlavně celé grupy. Na jaře se Deiva na netu Moranka zeptala, jak velké mají být písmenka "Blue style" na bočních plastech jawky 350/640,
Deiv jí to změřil a aniž by kdokoli věděl, přibyli nám další skvělí jawaři do grupy. Byla to "Moranka s Petrem", kteří jsou právě z Ostravy. Dále byl zkontaktován JuraJ2 z Budišova n. Budišovkou, který se k nám aktivně zapojil stejně jako Moranka a Petr při vyjížďce do Hlučína a Bílovce, na kterou nás přišli podpořit také další Ostraváci Jarda Gadula, Aleš Planka a několik dalších. V Jerlochovicích jsme narazili na další větev ze strany JuryJ2, a to sice na dalšího Jirku z Opavy.

(r. 2009)


Dneska naši malou Jawa RVHP grupu choppery od JuryJ2 a Verči, osmy Křovákova, Koryho , Jirkova. Lucka se Soptíkem 125ccm. Juras s Mustangem. Moranka a Petr podle toho co vyhrabou z jejich megagaráže.

a další kamarádi









"Život s Dakarem"
Na úvod mi dovolte malou odbočku do minulosti. Jak jistě víte Jawa jako výrobce motocyklů 75 let vytvářela motoklima v naší malé zemičce a kdybych měl spočítat počet motocyklistů, kteří na těchto strojích vyrůstali, dostali bychom se asi k neuvěřitelným číslům.Vždyť každý z nás motorkářů ji zná, a velká většina na Jawách začínala. Sáhněme si do vzpomínek na prvního vysněného Pionýra, nebo kývačku, panelku, či nedosažitelnou Californii. A kolik z nás kdysi toužilo po Jawě 500 OHC, o níž se nám naši dědové a otcové napovídali zážitků a zážitků. Je jen málo značek motocyklů s takovou historií a popularitou.
A protože v některých to vyprávění zanechalo hlubší stopy, začali jsme se i my z mladších generací zajímat o motorky této značky a postupně se učili údržbě, opravám a seřízení. Samozřejmě i úpravám a zvyšování výkonu, vždyť koho by to nelákalo.
Jak šel čas, ze zájmu byl koníček, z koníčka vetší kůň a netrvalo dlouho a postižena byla celá rodina.

Ale to bych odbočil až příliš.Když jsme jednou na srazu řešili už po několikáté nové motocykly Týnecké továrny, zeptal se mě Libor Filák , zda bych nechtěl u nás v autosalonu prodávat i Jawy.

Myšlenka mě nadchla, protože to byla způsob rozšíření sortimentu prodeje a zároveň možnost dostat se k novým motocyklům.Po nezbytné konzultaci s majitelem , panem Štěpaníkem už nic nebránilo tomu, aby se k nám nové Jawy nastěhovaly natrvalo.

S prvními motorkami na salon, se jednoho dne objevila i Jawa 650 Dakar, s níž se v té době kluci vrátili z expedice Moto Sevan 2006. A abych pravdu řekl, přijela večer, takže jsem ji jen zaparkoval do garáže s tím že se na ni podívám zítra. O to větší šok jsem ráno zažil.Motorka byla ve stavu, jako kdyby se vrátila minimálně z Bejrútu.

Nemeškal jsem a začal Libora zpovídat, co že za chudáčka mi to přivezl a co s ním mám dělat, motorka se totiž hodila tak do šrotu , ale styděl bych se ji někomu předvést. Vystřídala totiž spoustu rukou a znáte to, vždyť z cizího krev neteče. Po delším pátrání čím vším chudák Dakar prošel mě to stejně nedalo a pustil jsem se do oprav.
Nefunkční žárovky jsem nahradil, oleje a filtry vyměnil, špatně nastavené brzdy seřídil a vyčistil.Uvedení motorky do provozuschopného stavu mi trvalo asi den, ale stálo to za to.


Večer už se na mě z dílny dívala čistá, seřízená motorka a já začal obdivovat její neotřelé tvary.

Byl jsem překvapený tím, že si na nic nehraje, nic nekopíruje a musím poděkovat designérům z Jawy, že neměli strach z reakce konzervativnější části zákazníků.

Dovolte mi ještě jednu odbočku: Propukla u nás doma diskuze, čemu že se vlastně Dakarova čelní maska podobá.

Názory byly různé, ale nakonec jsme se shodli.Podobá se hlavě dinosaura Triceratopse.
No a od té doby je to buď Dakar , a nebo Stříbrný Dinosaurus.

No a teď k jízdním vlastnostem a tolik proklamované spolehlivosti těchto motorek. Ze začátku jsem měl trošku obavy z vlnění rámu, a tuhosti zadní vidlice, pod vlivem několika přečtených článků „odborníků na motocykly“, ale první kilometry
mě přesvědčily o tom že většina věcí byly pusté nesmysly (promiňte mi ten výraz).Motorka skvěle drží stopu, v limitních situacích, v rychlostech nad 140 km/h se chová naprosto nezáludně a předvídatelně a nemá žádné tendence majiteli předvádět kdo že je na cestě pánem. Motor má velmi široké spektrum použitelných otáček a po seřízení karburátoru, (ve kterém se taky někdo přede mnou vrtal :) ,

se zlepšil zátah odspodu a motor plynule zrychluje od volnoběhu.Při studeném startu už stačí jednou protočit startérem a dinosaurus si spokojeně vrní.Chvíli jsem laboroval s nastavením zadní centrální pružící a tlumící jednotky a dosáhl jsem toho, že zadní kolo kopíruje vozovku, filtruje většinu nerovností, aniž by tím pozadí jezdce příliš trpělo.
Jediné k čemu bych měl malou výhradu je sezení celkově, protože řidítka jsou pro člověka menší postavy příliš úzká. Ovšem montáž širších řidítek vidím jako bezproblémovou a výrobce je v sortimentu má, takže je na zvážení budoucího majitele, kam se bude chtít s Dakarem častěji podívat, zda na cestu či do terénu. Spolujezdec, v tomto případě moje žena si naopak lebedila na širokém a dlouhém sedadle spolujezdce a ani delší trasy ji neunavovaly.
K čemu nemám absolutně žádné výhrady jsou brzdy.Použití dvou kotoučů vpředu a jednoho vzadu by zastavilo i třikrát těžší stroj.
Nebyl jsem příliš nadšený hlavními světlomety, říkal jsem si že opticky vypadají pěkně, ale bůhví jak to bude svítit, ale i v tomto ohledu jsem byl potěšen. Jak potkávací, tak dálkové světlo zaručuje dostatečnou viditelnost a to i za mlhy a deště.

Vrátím se ještě k problematice šroubků, které jsou v testech tolik diskutované. Když jsem motorku čistil a prováděl její údržbu, veškeré šroubečky kapotáží, výfuku atd.jsem před montáží namočil do takzvané tekuté závlačky a od té doby se mi nic nepovolilo ani neuklepalo.

Tento postup jsem také zavedl, jako součást předprodejního servisu.
A protože k prodeji motocyklů patří i servis a k servisu školení , rozjeli jsme se s Liborem Filákem a našim mechanikem do Týnce. Byly to dva dny naplněné dojmy, protože pan Oldřich Němec, který nás měl na starosti, je člověk u kterého to co o Jawách neví, nestojí za napsání.
Rozebrali jsme oba typy motorů, jak 650 tak 125 a nafotili jsme si celou proceduru sborky a rozborky obou typů, takže dneska už vím že pokud člověk dodržuje servisní prohlídky a kontroluje olej a vodu a motoru si hledí, tak jej agregát pravděpodobně přežije.
Veškeré poruchy a závady, ať už častější, nebo méně časté nám byly objasněny a vysvětlen postup jejich odstranění. V 90ti procentech případů se jednalo o drobnosti, které se dají odstranit pečlivým předprodejním servisem.

Chtěl bych tímto panu Němcovi velmi poděkovat za trpělivost, kterou s námi měl i za to že nás provedl po celé továrně a s chutí vysvětloval a vysvětloval a odpovídal na naše všetečné dotazy.

A co říci závěrem? Dakar je motorka, která člověka chytne a už jej nepustí.Je to stroj, který ať postavíte kam postavíte, máte zaručeno, že se do 5ti minut umluvíte k smrti odpovídáním na otázky a vysvětlováním.
A co Dakar není? Rozhodně nepatří mezi obyčejné.Někomu se bude líbit na první pohled, někdo jej odsoudí.Rozhodně není dokonalá, ale mějte na paměti že vznikal v těžkých podmínkách a že se výrobce snaží pozvednout prapor značky, na kterou bychom měli být jako Češi hrdí, protože patří mezi národní dědictví .

Jiří Ochman
Auto Štěpaník s.r.o.





Citát na závěr " Jawa jede, Jawa sedí. Kdo má Jawu, ten si medí! " "RAVEN"
Jawaři všech zemí spojte se !!!